KOBİ Dönüşüm Platformu

KobiPirin Soruyor : Stratejik Planlama Nedir, Nasıl ve Nereden Başlamalıdır?

KobiPirin İş Geliştirme Platformu olarak işletmelerin gücünü keşfetmek ve yeni yıla hazırlamak için ilk yaptığımız şeylerden biri de Stratejik İş Planıdır. KobiPirin bir şirket dönüştürme (geliştirme) platformudur. Bu işi yapan her ustanın başlayacağı yol ve yöntem bu olmalıdır.

Planlama hedeflerinizi ve yönünüzü netleştirir (tevhid-i kıble der eskiler), iç huzurunuzu ve özgüveninizi arttırır.

stratejik-planlama-nedir

Planlama yazıp, çizmek ister.

Kafanızdakileri kağıda dökmenin ve bunu uygulamaya çalışmanın yararları sayılamayacak kadar çoktur. Her yıl Aralık ayında mutlaka yapmalısınız. Olmadı Ocak başında (kebapçı da değil J). Bunu bilmiyorum, yapamam diyen KOBİ’ler için bir yöntem önerisi : Başlamakta zorlandığınız her şey için : “Küçük başlamak”

“Verimli bir yarım saatinizi” zihninizin açık olduğu sabah saatlerinde, işyerinden uzakta, ilham alacağınız sevdiğiniz bir yerde tüketiniz bu planlama çalışması için. Öncesinde iyi bir kahvaltı etmeyi ve ardından da zihninizi açacak bir kahve içmeyi de unutmayınız. Yarım saat içinde cevaplamanız gereken soru şu: İşletmem için, önümüzdeki yıl en önemli, ihtiyacım nedir?

Gerçek ihtiyacınızın ne olduğunu aşağıdakilerden sadece bir tanesinin cevabını bularak anlarsınız.

– Neyi başarmaya ihtiyacımız var,

– Neyi halletmeye ihtiyacımız var veya

– Neye başlamaya ihtiyacımız var veya neyi bitirmeye ihtiyacımız var,

– Neden kurtulmaya ihtiyacımız var,

– Ne öğrenmeye ihtiyacımız var,

– Neyi geliştirmeye ihtiyacımız var?

İhtiyacı belirlemek herzaman çok kolay olmayabiliyor. Yukarıdakiler Mavi Okyanus stratejisini ve BSC karne sistemini bilenler için çok yabancı gelmeyecektir.

Örneğin benim ihtiyacım yılın sonunda ciromu ikiye katlamış olmak olsun. Soru bu ciro nasıl 2 katına çıkacak? Ciroyu ikiye katlamanız için imkan ve kaynakların da elvermediği kadar yüksek bir sayıda müşteri adayına ulaşmak ve onlar satış yapmayı denemeniz gerekiyor.

Örneğin benim gerçek ihtiyacım acaba başabaş noktasını tutturmak ve zarar ediyorsam işletmemi kara geçirmek ve bu karın sürekliliğini (istikrarını) sağlamak olabilir mi? Eğer buysa bu sefer maliyet ve sipariş analizleriyle başabaş noktasını bulmak olmalı öncelik.

İhtiyacı belirlediğiniz zaman bu sizin en ulaşılabilir hedefiniz bu olacak. Yani bu ihtiyacımı gidermek en büyük hedefim olacak. Peki bulduğunuz ihtiyacınızın, “gerçek ihtiyacınız” olup olmadığını nasıl anlayacaksınız? Bulduğunuz gerçek ihtiyaç mı acaba?

2 sağlama testi var.

  1. Birinci Sağlama Testi NEDEN diye sorun: Bu ihtiyacım olduğunu söylediğim şeyi hangi somut göstergeye dayandırabilirim?
  2. İkincisi Sağlama Testi de, RAHATLADIM MI diye sorun : Söylediğinizi yaptığınız zaman, ona ulaştığınız, hallettiğiniz, başardığınız zaman içinizde çok net bir pozitif rahatlama duygusu hissetmelisiniz ve bunu söylediğiniz zaman yani şu anda hissetmelisiniz. Başardığınız anda yılın sonunda değil, şimdi bunu hissetmelisiniz. Söylediğiniz anda bu size bir pozitif duygu vermesi lazım. Eğer vermiyorsa demek ki daha ihtiyacınızı bulamadınız.

Ama merak etmeyin, bu yarım saatte sadece beyin fırtınası yapıyorsunuz, 20 kere fikir değiştirebilirsiniz. Bu çok hoşunuza gidecek ve sonra daha fazla zaman ayırmak isteyeceksiniz. Ve o zaman da yavaş yavaş stratejik planlamanın diğer alt elementleri, değerlendirme analiz elementleri önünüze açılmaya başlayacak. Örneğin örnek aldığım Özgür Kaşifler koçluk programında stratejik planlama sonrasında 5 element üzerinden analiz yapıyorlar:

  1. İş Modelini gözden geçirmek,
  2. SWOT Analizini yapmak,
  3. Kar Denklemi rakamlarını gözden geçirip kontrol etmek,
  4. 1 Sayfalık Stratejik Plan şablonunu çalışmak,
  5. 3 Aylık Eylem Planıyla kısa vadeyi tamamlamak ve 3 ayda 1 kısa vadeyi çalışmak.

Her biri için 1 saat olmak üzere 5 saat yetiyor diyor Subegüm Hanım Özgür Kaşifler kurucusu. Kendisine teşekkür eder, işlerinde de başarılar dilerim.

2007’den beri KOBİ’ler üzerine yazılım geliştiren, performans ve analiz modelleri geliştiren ve 2009 yılı itibarıyla KobiPirin platformunu kuran biri olarak kendi kendime de bu 5 maddeyi denedim. Yıllardır böyle çalışan bir işletmeye olmaya çalıştığımızdan antremanlıyız sanırım. Bu 5 saatlik süre artıyor bile. Bu süreyi farklı zamanlarda tüketmeli 1 tanesi bitince diğerine geçmelisiniz. Sizin için bu 5 saat de yetmezse, yapamıyorsanız bu konuda işin uzmanından yardım alın derim.

Sevgili iş sahipleri, her yıl bir haftayı işin dışında işten uzakta stratejik planlama için, yılı planlamaya ayırın. 1 hafta ayıramayan 1 gün 1 gün ayıramayan 1 saat ayırsın. Ama ayırsın. İşletmenizi elinize almanın ve istediğiniz gibi gitmesini görmenin tek yolu bu gibi görünüyor…

KobiPirin olarak işletmenize ücretsiz check-up yaptırmanızı tavsiye eder, işlerinizde başarılı, sağlıklı ve huzurlu günler dileriz.
Saygılarımla,
Sedat YAZICI
KobiPirin Kurucusu, CEO
www.KobiPirin.com.tr

Menu